Aardvork/Koen Boesman

Henry goes digital

Quarantaine, pandemie en hoop – in 1669 en in 2020

 In het najaar van 2019 creëerde Aardvork de muziektheatervoorstelling ‘Henry’ (5e – 6e leerjaar & 1e graad SO) over en met de muziek van de Britse componist Henry Purcell én zijn tijd. Met de Corona-maatregelen in gedachten maakten we een alternatief waarbij de voorstelling tot in de klas komt. Henry Goes Digital een combinatie van kijken (4 kortfilms) én doen (3 muzisch-artistieke opdrachten) plus tal van extra activiteiten, achtergrond en verbindingen met andere vakken.

 Henry Purcell was 7 jaar toen The Great Plague London trof in 1669. Met dit biografisch gegeven is de pestepidemie – in tempore non suspecto – een centraal element van de muziektheatervoorstelling ‘Henry’ geworden. Meer nog: ook het ‘mondmasker’ van zijn tijd: het ‘pestmasker’ krijgt een hoofdrol. De voorstelling focust niet alleen op wat zo’n crisis voor een kind betekent, ze toont ook hoe de kleine Henry die crisis overwint: met verbeelding, hoop en schoonheid. Henry verzint de zotste verhalen en de mooiste melodieën bij elkaar, maar kan hij zijn angst voor buiten ook de baas worden?

Door de coronatijden krijgt de voorstelling een extra dimensie: het kan voor de kinderen een bron van hoop en herkenning zijn. Daarom herdachten en herwerkten we de voorstelling:

  • 4 kortfilms (+/- 10 min), herdacht, herwerkt en professioneel opgenomen worden
  • 3 kant-en-klare educatieve / muzische opdrachten verwerkt in het verhaal.
  • Al het nodige materiaal (zowel digitaal als fysiek) wordt aangeleverd
  • Extra activiteiten en achtergrond in de lesmap.
  • De leerkracht bepaalt zelf wanneer hij het materiaal aanbrengt in de klas en hoe hij het spreidt.
  • De leerkracht kan verbindingen maken naar geschiedenis, muziek, levensbeschouwing, Nederlands, Engels, enzovoort.

Een unieke, rijke en meerlagige combinatie van kijken, luisteren en doen, waarbij de leerlingen zelf – zoals Henry Purcell – de kunstenaar zijn.